Rik barndom

Har insett att jag haft en rik barndom. Jag har lärt mig mycket om att klara mig ute som mina jämnåriga inte har en enda aning om. Ända sedan jag var så liten att jag kunde hålla i en kniv har jag använt den. Täljt med den och vetat att man ska vara försiktiga när man använder den. Samma sak med elden, jag har lärt mig hur man ska göra upp eld i alla väder. Lärt mig att klara mig ute i vilket väder det än är och veta vad jag ska ha på mig för kläder. Lärt mig hur man ska bete sig mot vilda djur och värna om naturen. Kunna bo i kåta i en hel vecka utan att få några problem.
 
Det är många i Sverige som inte ens kan detta när dom är vuxna, det finns till och med många i Jokkmokk som inte vet det. Det är nästan pinsamt att bo i Jokkmokk om man inte kan göra upp eld eller kissa utomhus. Jag tycker föräldrar ska ha ett ansvar att lära deras barn hur man klarar sig i naturen. Idag är allt fler barn inne hela dagarna och vet knappt vad skog är.
 
Jag tror att barn som är mycke ute i naturen lär sig att använda fantasin mer, i naturen finns det inga leksaker. Man måste hitta på allt själv och ta det man hittar. När jag var mindre så lekte vi oftast ren, byggde hus av stenar, försökte fånga fisk och massa annat. Vi tog det vi hittade och använde det.
På sommaren när vi är på kalvmärkning kan jag se dom nya barnen använda fantasin och hitta på nya lekar med, just för att dom inte har några leksaker där och har lärt sig att leka med det man hittar. En annan rolig sak att se är att lekarna går vidare, dom lekar jag lekte när jag var mindre har dom som är äldre än mig lekt och nu leker dom yngre samma lek.
 
Jag är glad över att jag har fått all denna kunskap. Om jag får barn i framtiden ska jag lära dom att vara ute i naturen och klara sig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0