Stå upp för den du är i alla väder!

Blir så irriterad på alla som är same när det är kul och passar dem. Visst är det roligt att vara same då men när det gäller att ta emot skit och annat då är man minsan vilken vanlig människa som helst. Jag har fått ta emot mycket skit hela mitt liv för att jag är same. Redan som åttaåring ska man behöva försvara sig, hela sitt land och folkgrupp. Det är tufft oftast är man ensam mot en hel grupp. Men det har stärkt mig nu känner jag mig trygg att stå på mina ben och kan vara stolt för att jag är och har alltid varit same! Jag vet att det inte bara är jag som känner såhär utan det är många i min närhet.

Då kan jag bli så irriterad på människor som blivit lite äldre och fått reda på att dom har lite samiskt blod. Då ska dom få göra allt det vi gjort och lottstas att dom alltid varit samer. Men dom har aldrig behövt uppleva det jag och många andra behövt uppleva när vi var små. Det känns som om dom inte har någon samhörighet med oss.

Det är svårt att få ut denna känsla för jag blir så arg! Än i dag måste jag försvara hela mitt land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0