Sapmi awards

Sapmi awards var ju ihelgen som sagt. Det kom mycket folk och kul var det :) Jag var en som skulle leda dom hära unga renskötarna när dom tävlade och gissa om jag var nervös. Men om jag var nervös så vad var inte dom?
Sista grenen var skytte och då skulle vi ge dom ett skott i taget så det gick snabbare, killen jag skulle ge till skakade så mycket så han fick nästan inte tag på skotten. 

På kvällarna var det artister som sjöng bla Vaajmoe, Jarñña, Sofia jannok och rolffa. Träffade så sjukt många underbara personer :)

Jag har insett att dessa helger när det händer något i den samiska världen är extermt betydelsefulla. Då samlas nästan bara samer på ett och samma ställe och man känner en sån samhörighet som man inte gör i det svenska samhället. Även om man inte känner alla så kramar man varandra ändå, efteråt har man lärt känna många fler. Det roliga är att man pratar och umgås med alla det spelar inegn roll om du är 5, 16, 23, 40 eller 70 år gammal, du pratar med alla oavsett ålder.  Om det hade varit en vanlig svensk träff tror jag inte att alla hade varit lika nära varandra utan man håller sig endast till dom man känner ooch knyter inga nya kontakter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0